Żylaki a antykoncepcja

Wiele kobiet zadaje sobie pytanie czy antykoncepcja może powodować problemy z żylakami nóg? Odpowiadamy, że owszem kontrolowanie przez pary ilości potomstwa poprzez doustną metodę antykoncepcji może powodować późniejsze powikłania w postaci rozwoju choroby układu krążenia – czyli żylaki nóg.

Pomimo wielu zalet w stosowaniu tabletek antykoncepcyjnych niestety wiąże się to z możliwością powikłań takich jak żylaki kończyn dolnych. Badacze szacują, że na tą chorobę może chorować około 8-10% populacji ludzi na świecie! Właśnie przyjmowanie przez kobiety doustnej antykoncepcji może powodować ryzyko powstania choroby żylaków. Następuje to wtedy kiedy przyjmowane przez kobiety pigułki zawierające hormony, które mogą osłabiać sprężystość ścian żylnych, a wtedy są one bardziej podatne na rozciąganie.

Dzieje się wtedy sytuacja, w której ciśnienie krwi naciska na ścianę żyły i powoduje jej rozciąganie, zachodzi wtedy proces rozciągnięcia średnicy naczynia oraz zalegania krwi w najniższych partiach ciała czyli w kończynach dolnych.

Dla każdej kobiety antykoncepcja dobierana jest przez lekarza indywidualnie, ale na pewno nie zaleca się stosowania tabletek antykoncepcyjnych dwuskładnikowych. Bezpieczniejszym wyborem będzie wybranie pigułek jednoskładnikowych, które zawierają jedynie progestageny. Należy jednak pamiętać, że jest to tabletka która wymaga systematycznego stosowania ponieważ kilkugodzinne odstępstwa mogą spowodować obniżenie ich działania.

Natomiast nad odpowiednim doborem oraz stosowaniem metody antykoncepcji w przypadku żylaków należy skonsultować to ze swoim lekarzem, który przeprowadzi odpowiedni wywiad oraz zleci w takim przypadku odpowiednie badania.

Recent Posts

Leave a Comment